Om Förbundet

Förbundet är en ideell förening som drivs utan vinstintressen eller utomstående krav på verksamhet eller åsikter. Alla intäkter i form av turneringsinkomster, sponsorbidrag med mera investeras i att främja pokerspelande i Sverige. Detta sker genom stöd till pokerklubbar, information om vad poker är och hur kulturen kring pokerspel ser ut och genom att försöka skapa en saklig debatt kring poker, både de positiva- och de negativa aspekterna av spelet.

Kort historik

Den 17 maj 2004 bildas Svenska Pokerförbundet av Ken Lennaárd, Koray Saka och Martin de Knijff.

Från och med 2006 tar Svenska Pokerförbundet över ansvaret att arrangera och sanktionera SM i poker från de tidigare arrangörerna. Poker-SM är Europas äldsta pokerturnering, och har med några års uppehåll hållits sedan 1975. Vid det här tillfället har man för första gången hållit SM i två grenar, Mörkpoker, som varit den gren man tävlat i sedan -75, samt Texas Hold’Em.
Detta år är också första gången man håller ett Poker-SM online.

Den 16 oktober 2006 avgår den sista av grundarna, Ken Lennaárd, som ordförande vid ett extrainsatt öppet möte. Peder Månsson tar över och sitter som ordförande i drygt två och ett halv år.

Under SM 2007 införs en tredje gren; Omaha Hold’Em.

Den 14 juni 2009 hålls årsmöte där styrelsen avgår och man tillsätter en interrimsstyrelse ledd av Aaron Axelsson, med uppdraget att skapa balans i föreningens ekonomi och skapa ett nytt ramverk för förbundets verksamhet.

Den 13 februari 2010 tar Murat Sahan över ordförandeposten i förbundet. Förbundet flyttar platsen för Live-SM från Tallinn där det hållits i tre år, till Malta.

2011 flyttas spelplatsen för SM än en gång. Denna gång är det Riga som får stå värd för arrangemanget men tyvärr blir det endast 58 deltagare i maineventet denna gång.

Den 26 februari 2012 hålls ett historiskt årsmöte. 65 personer deltar och röstar in en ny styrelse om nio man med Mauritz Altikardes som ordförande.

Ordföranden för Svenska Pokerförbundet

2015-                Ulf Engström
2013-2015       Lina Olofsson
2012-2013       Mauritz Altikardes