IFP blir medlemmar i IMSA

Enligt artiklar i Aftonbladet och Expressen från i går kommer International Federation of Poker (IFP) i april bli medlemmar i International Mind Sports Association (IMSA). Vi har dock inte kunnat bekräfta detta från IFP:s eller IMSA:s håll.

Vad det kommer att innebära för pokerns ställning, både i världen och i Sverige, vad gäller skicklighets- kontra turaspekter är fortfarande oklart. Just nu har vi inte mer information än uttalandet i ovan nämnda tidningar. Vi kommer bevaka utvecklingen i frågan, och återkommer när det finns mer att berätta.

IFP har sedan de bildades i april 2009 haft som ett av sina huvudmål att upptas i just IMSA, för att den vägen försöka göra poker lagligt i hela världen, och ta bort stämpeln att poker skulle vara ett gamblingspel. Svenska Pokerförbundet har fått en förfrågan om att gå med i IFP, men har varken sagt ja eller nej till medlemskapet i dagsläget. Lämpligen tas frågan om SvePofs medlemskap upp på vårt medlemsmöte som kommer hållas i maj.