Ordförande om Online-SM

Poker SM Online 2013 är över för denna gång och det är med blandade känslor vi tittar i backspegeln.
Det som påverkar känslorna något negativt är det minskade antalet deltagare i Main Event och i många av disciplinerna, det som är positivt är att vi i förbundet var väl förberedda med vår del i det hela och lyckades få in förändringar i flera av strukturerna vad gäller startstack och blindsnivåer. Vi lyckades mycket bra med rapporteringen och marknadsföringen genom våra egna kanaler.
Som standard är i pokervärlden så talas det mycket om övervärden, vilket alltid är positivt för den enskilde pokerspelaren iom detta mästerskap.

Att vår partner PokerStars ville testa att genomföra vårt mästerskap första halvåret får analyseras av oss bägge parter inom kort, likaså med placeringen av mästerskapen mitt i månaden.
Oavsett så tyder testet från PokerStars sida att man är beredd att riskera kapital och goodwill som en långtgående satsning på förbundet och den svenska pokerscenen inte att man går på sparlåga.
Poker SM Online är det enklaste sättet för oss att få in medlemmar till förbundet. Eller online överhuvudtaget, visste du att du kunde köpa ditt medlemskap via PAFs loyaltyshop?

Olika fraktioner inom den svenska pokerscenen anser att Svepof har misslyckats med Poker SM Online i år. För förbundets räkning så kan inte det vara ett misslyckande. Precis som förra året så lyckades vi med att förhandla fram ett bra avtal som gav förbundet ett rejält kassatillskott inte bara i år utan även nästa år med den partner som i nuläget är det enda bolag som visat ett seriöst intresse för att arrangera vårt mästerskap. Dessutom så råkar det bolaget vara världen största pokersajt som garanterat inte slänger pengar på onödiga happenings bara för att dom kan.

Vidare menar dessa fraktioner att förbundet borde lägga dessa pengar på att marknadsföra själva mästerskapet vilket är för mig väldigt ologiskt. Skall vi ta den avgift vi fått för den exklusiva rätten att arrangera vårt mästerskap online till att promota trafik till bolaget som har betalat oss?
Nej.
Vi ska ta dessa pengar och kreera värden online för de spelare som är våra medlemmar. Vilket vi också har gjort, vi har arrangerat Incentive freerolls för förra årets medlemmar med bra addade priser. Vi har erbjudit klubbarna tickets till online SM beroende på antal medlemmar dom slussar vidare till förbundet och vi har arrangerat en freeroll för alla medlemmar 2013.

Online finns närvarande hela tiden, det kommer att ske fler kampanjer för Svepof och dessutom genom andra partners. Kampanjer som kommer att kosta förbundet.
Dessa pengar skall täcka många av våra budgeterade kampanjer vi skall genomföra för Svepof, på svensk mark. Poker SM Online är den enda rena intäktskällan förbundet har där pengarna kan öronmärkas för de aktiviteter vi har planerat. Live SM är sin egen intäktskälla med sina egna kostnader, knappt ett plus event i år med det som har planerats. Online och live kopplas ihop när vi närmar oss Poker SM Live.
Vidare så har vi ev. medlemsavgifter, dessa skall täcka driften av förbundet och generera ett överskott i kassan. Så bör det vara år efter år tills vi har en rejäl kassa som ger förbundet många fler möjligheter. Allt överskott från alla intäktskällor skall bidra till de möjligheterna.

Det innebär ändå att vi gemensamt med PokerStars inte ska vara nöjda med årets Poker SM Online, vi har rätt mycket att säga till om och vi har många råd att ge vad gäller tex. marknadsföring från deras sida. Det är vår skyldighet att hjälpa dom med det eftersom det påverkas oss i det långa loppet.

Någon fraktion har ifrågasatt tidsramen för vår marknadsföring av Poker SM Online, att vi inte börjat tidigare. Standardmässigt nog så undersöker man inte riktigt vem som skall göra vad och vem som har gjort vad innan man kritiserar. När förhandlingarna var klara sattes informationen upp tidigt och detaljerna justerades allteftersom vi närmade oss mästerskapen.
Har man inblick i online världen så vet man att det inte spelar någon roll hur tidigt man börjar med marknadsföring eller hur tidigt man erbjuder satelliter. Mer än 80% av trafiken är ändå sista dagarna innan själva huvudeventet. Så är det. Om man nu visste det.
Vet man inte sådant så kan man ändå alltid skjuta från höften med kritiken, alltid någon som tror en. Eller så kan man som vissa andra fraktioner, sitta på råd och tips men behålla dessa för sig själv och ändå utge sig för att man är än vän av svensk poker och att man vill den svenska pokern väl.
Jag tror att PokerStars gärna tar emot tips och råd av svenska pokerspelare för hur mästerkapen borde se ut, jag vet att vi gärna tar emot tips och råd iaf. Tips och råd vi gärna analyserar och förmedlar vidare.

Vi har också fått vettig input från vettiga fraktioner som vi absolut tar med oss i analysen vi skall ha med PokerStars. Något som vi kommer att ha rätt så snart, den utvärderingen kommer att läggas ut på hemsidan.

Nu tittar vi framåt på det som händer inom närmaste framtiden, Poker SM Live skall börja promotas och våra partners skall presenteras med sina respektive kampanjer. Vi har en del klubbaktiviteter på gång både live och online. Som vanligt så kommer informationen ut på hemsidan.

Du som har synpunkter, tips och råd att ge oss eller våra partners – välkommen att maila in till oss eller ännu bättre, skriv i vårt lanserade forum på hemsidan. Du blir medlem enkelt via vår hemsida www.svenskapokerforbundet.se och kan sen enkelt registrera dig på forumet
Ha det gott i vårsolen,

Mauritz Altikardes