Uppföljning av Online-SM

Gruppen inom styrelsen som ansvarar för Online-SM har haft ett uppföljningsmöte med Pokerstars. Nedan följer en kort sammanfattning

”Styrelsens ansvariga för Online-SM har haft ett uppföljningsmöte med Pokerstars.

Pokerstars och Svepof är överens om att marknadsföringen ska förändras. Förbundet kommer bli mer delaktiga i utformningen av marknadsföringen och ha en aktivare roll.

Nytt för i år var att ME och Highroller NLH var 8-handat istället för tidigare 9-handat, av de spelare vi pratat med har vi fått positiv respons och har för avsikt att även nästa år ha ME och Highroller NLH som 8-handat.

Spelare som kvalar in tidigt tenderar att ta ut sina T-dollar och spela andra turneringar. Alla satelliter där spelaren genom inköp genererar prispoolen ger denna möjlighet, det är en central policy hos Pokerstars och tyvärr inget vi kan göra något åt.

Vi har fått en del frågor gällande ifall eventet heter Poker-SM Online eller Swedish Online Poker Championchip. Det heter Poker-SM Online och inget annat. Det kommer vara tydligare nästa år.

Svepof och Pokerstars kommer till nästa år kolla över antalet events i Online-SM, med det ingår också placeringen av events då tex ett populärt event som 6-max NLH gör sig bättre på en söndag än som i år på en lördag.

Upplägget kring Frirulle-SM var en olåst turnering med pop-up info som tydligt sa att man var tvungen att vara medlem i Svepof för att få ta del av priserna. Infon fanns också att tillgå i mail eller via våran facebookgrupp. Tanken med upplägget var att folk skulle ha möjlighet att använda våran paypal-lösning in i sista stund före turneringen började. Något som varit omöjligt med en lösenordsskyddad turnering då vi inte hade haft möjlighet att få ut lösenordet till de som reggade medlemskap sent. Lösningen ledde till väldigt mycket merjobb med att kolla av medlemskap i förbundet då väldigt många spelare reggade sig trots att de inte var medlemmar i förbundet och därmed inte berättigade till priserna. Men merjobbet får ses som ett måste för att ge folk möjligheten att i sista stund bli medlem för att få spela turneringen.”