Rapport från klubbkonferensen

I lördags var det då äntligen dags alltså, den planerade klubbkonferensen gick av stapeln på Elite Stadshotellet i Västerås och det måste så här i efterhand betecknas som en succé och ett viktigt steg i rätt riktning. Det hela började med lite mingel och fika innan allvaret tog vid, först ut var Robert Sihvonen och Björn Eriksson från förbundet som redogjorde för förbundets historia och nuvarande sammansättning innan en grundlig uppföljning gjordes av verksamhetsplanen för 2013. Deras presentation finns här.

Efter det tog förbundets Lina Olofsson och Ola Brandborn över och fokuserade på hur bridgeföreningar bedriver sin verksamhet samt vilka paralleller som går att dra till pokern, passet avslutades sedan med gruppdiskussioner om vad medlemmarna förväntar sig från förbundet. Trist men nödvändigt nog tvingades diskussionerna avbrytas då det vankades lunch, många var så inne i det hela att hungern fick stå åt sidan för ett ögonblick.

Risken för matkoma avvärjdes snabbt i och med nästa pass på dagen, Arne Edström från Spelberoendes Riksförbund intog scenen och gav oss en väldigt gripande och dramatisk livshistoria då han tidigare varit spelberoende. Det var en väckarklocka för många om hur enkelt det egentligen är att hamna i spelfällan samt att det kan hända vem som helst, konsekvenserna behöver kanske inte vara så drastiska som för Arne men ändock.

Slutligen var det dags för Joakim Rönngren och Håkan Hallstedt från Lotteriinspektionen att köra sitt pass, planen var för deras del att börja med redogörelse för det politiska och legala läget just nu samt följa upp med en omvärldsanalys för att sedan ta en frågestund. De planerna gick om intet då frågorna haglade från allra första stund, debatterna och diskussionerna var många och bitvis hetsiga men respekten fanns där hela tiden hos alla parter. Efter tre timmars mangling var nog alla rätt möra så beslutet togs kollektivt att det var dags att runda av, dagen hade nått sin ände. LIs presentation återfinns här.

Från de kommentarer och den feedback som förbundet fått från de närmare 20-tal personer som närvarade på konferensen måste det hela ses som en framgång, några uttryckte en känsla av att vara väldigt positivt överraskade över arrangemanget medan andra nästintill bubblade av entusiasm och idéer. Det må ha varit ett litet steg men ett oerhört viktigt sådant, vi på förbundet hoppas och tror att det här kan vara början på något stort och vi hoppas att vi på något sätt kan bidra att få klubbpokern accepterad och legal.

Slutligen vill vi tacka alla som närvarade, både som åhörare och som aktiva delar av programmet. Utan ert engagemang hade det inte blivit så bra som det blev, vi hoppas att vi nu sått första fröet i en ny tradition av konferensdagar där viktigt innehåll lyfts fram. Väl mött!