PAKET TILL POKER-SM LIVE 2024, KLARGÖRANDEN!

Hej medlem!

På förekommen anledning vill vi, Svenska Pokerförbundet, klargöra en del frågetecken som har dykt upp angående paket som spelas ut hos förbundets online partners såväl som via landbaserade föreningar och dylikt till årets SM i Bratislava.

Till att börja med behövs det klargöras att priserna för rum fluktuerar vecka ut och vecka in. Inte bara hos bolag såsom Hotels.com, Booking.com mm men även om man tar en direktkontakt med hotellet.
Dessutom, hos bolag som säljer rum är utbudet av blockade rum lågt och det är dessutom tillval såsom avbokningsvillkor, förskottsbetalning, frukost etc som påverkar prisbilden både från 3:e part bolag och hotell.

Ett SM paket innehåller idag, ett rum för x antal nätter för y antal personer inkl frukost och inköp till en eller två turneringar samt eventuell SM merch.
I paketet ingår det även en så kallad mark up (påslag) för arrangören som behöver ta rygg för valutaändringar, ökade rumspriser, kostnadstäcka den tid som behövs för att hantera listor med namn som behöver justeras och delas med hotellet/n löpande samt räkna med en vinst för uppdraget.

När man väljer att spela ett SM kval online eller hos en landbaserad förening bör information om vad som ingår i paketet tydligt kommuniceras eller efterfrågas.
Man kan då välja att inte spela det aktuella kvalet om man inte är nöjd med innehållet.

Sajterna skapar inte paketen själva utan det är arrangören som tar fram dessa och priset fastställs efter ovan nämnda förutsättningar. Det är alla involverade parters, sajter/förbund/arrangör, ambition att kunna erbjuda så bra paket till så låg peng som möjligt.

Vissa landbaserade föreningar skapar sina egna paket utan att involvera vare sig förbundet eller arrangören, dessa paket kan ha andra värden som inkluderas och värderas helt olika. Det är upp till föreningarna att hantera dessa paket och upp till spelarna om man vill spela dessa kval.
Varken förbundet eller arrangören tar något ansvar för dessa paket, detta innebär inte att det är något fel på dessa paket – det är bara inte via förbundet eller arrangören.

Vidare ska det tilläggas att på hemsidan www.pokersm.com erbjöds det, för en kort tid, rum på det aktuella spelarhotellet till en låg peng. Det rörde sig om ett fåtal rum som användes i syfta att locka intresse från spelare som inte chansar på att vinna kval samt bygga intresse generellt för tidiga bokningar samt längs vägen bygga intresse för kvalen.

Kalla det för lockvara men detta erbjudande finns inte längre och vill man boka på egna rum kan man göra det via någon av de olika 3:e parts bolagen alternativt direkt med hotellet.
Priset för rum kan variera åt alla håll och det blir inte billigare desto närmare vi kommer SM. Det finns gott om alternativ till Crowne Plaza och AC Marriott i området.

Man ska också vara medveten att det är enklare att hitta rum till en lägre kostnad när man efterfrågar färre antal rum än om man vill göra en större gruppbokning med 100+ rum, det blir inte billigare för den saken.
De rum som är bokade och betalda av arrangören är öronmärkta för online kvalen.

Lycka till i kvalandet.

/Styrelsen Svepof